zondag 23 oktober 2011

Vier keer hert en nog acht keer genomineerd koken

Dit weekend met vrienden gegeten. Het hoofdgerecht bestond uit vier bereidingen van hert. Nou ja, bereidingen.. 2 zaken kocht ik kant en klaar, hertensaucijsjes en lomo van hert. De hertensaucijsjes waren goed,maar naar mijn mening iets teveel kruidnagel en ze hadden wat smeuïger gemogen (meer vet!) Vorige winter heb ik met een aantal vrienden zelf worst gemaakt. Misschien deze winter worst van hertenvlees? De lomo (gedroogde en gepekelde lende) vond ik heerlijk.
Daarbij het stoofpotje en een paar plakjes hertenbiefstuk. Van dit alles een kleine portie op een groot bord geserveerd met witlof met honingkaramel en een adultversie (appels en peren gekookt in wijn en specerijen) van hete bliksem.
Het recept voor het stoofpotje kwam deze keer niet uit een kookboek, maar ik zag in het boek Wild & Gevogelte van L.Wellekens een vergelijkbaar recept.

Vanavond maak ik de walnotensaus uit De Perfecte pastaformule, een van de genomineerde kookboeken van 2011. Niet met agnolotti (een gevulde pasta) maar met tagliatelle, volgens de makers van het boek een alternatief. Maak de pasta wel zelf, voel me daar bijna toe verplicht na het lezen van dit super pastaboek.
Voor de lunch van dinsdag staat de makreelsalade uit Dat koop je bij de Turk op het menu. Dan heb ik uit 4 genomineerde boeken gekookt, nog 8 te gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten